2014. szep. 20.
"a gyakorlat olyan jó tud csak lenni, mint a mögötte meghúzódó elmélet"
Letelt a 3 év, szeretnénk egy kis beszámolóval szolgálni - és egyúttal köszönetet mondani mindazoknak, akik ebben az időben szellemi vagy anyagi támogatással kísértek minket.
Egy pár évvel korábbról kezdem. Miután térdsérülésem következtében abba kellett hagynom a focit, megértettem hogy Isten egy szolgáló életre hív. Nagy Ernőék és a gyülekezetünk sokat segítettek abban, hogy végül (már kisbabával) kijutottunk és felvettek a Bibliai-Teológiai Akadémiára (BTA) Wiedenestben.
A 3 tartalmas évre visszatekintve azt mondhatom, hogy jó döntés volt, NAGYON megérte, rengeteget tanultunk és tapasztaltunk Isten és az ő gyülekezetének széles spektrumából - jó néhány új barátra, példaképre tettünk szert (az azóta 4 főre gyarapodó családom is alátámasztja). Wiedenest egy kiváló hely, ha valaki a Bibliában és személyiségében felkészülten szeretne nekivágni a szolgálatnak.
De hogyan is teltek a tanulmányok? Mit viszünk magunkkal? Az iskola egyik nagy erőssége az ismeret-személy-gyakorlat hármas integrálása. Értékes és releváns tartalmakat sajátítunk el Isten Igéjéből és támogató segédtudományokból (pl. szociológia, nyelvek, történelem, kultúra, menedzsment, pedagógia), illetve, hogy hogyan lehet mindezt megélni, a gyakorlatba ültetve alkalmazni.
A tanterv gerincét a Biblia alapos ismerete alkotja, annak hátterével, nyelvi-kulturális-történelmi összefüggésbe helyezésével. Erre épül az egyes bibliai könyvek, mint irodalmi egységek elemzése - valamint a dogmatika, a hit központi elemeinek rendszerezése. Az etika felelős keresztény életre nevel és bátorít. A sok kedvenc tantárgyam közül az egyik az egyháztörténelem, nagyon élveztem és sok felismerésre segített a múltunk ilyen módon történő feldolgozása.
- számos modul arra irányul, hogy a gondolkozásunk és tetteink jó értelemben véve evangelizáló legyen - érzékenynek lenni a környezetünk szociál-diakóniai szükségeire is,
- kommunikáció: az üzenet hiteles, időszerű és a célcsoportnak megfelelő továbbadása (szóban, írásban, egyéb kreatív módokon),
- az emberek megértésének képessége: együtt élni és dolgozni más kultúrából vagy társadalmi miliőből érkező emberekkel,
- szervezés-önmenedzsment: a mai kor egyre több elvárást támaszt, amihez megfelelő szervezői készség és fegyelem szükségeltetik - mintákat és segítséget kaptunk projektek és rendezvények tervezéséhez, kivitelezéséhez és kiértékeléséhez,
- a saját szellemi élet ápolása és fenntartása - Isten és emberek előtt felelős, hosszútávú szolgálat az Ő erejéből táplálkozva.
Emellett mindig nagyon vártuk a gyakorlati időket is (heti 4 óra; trimeszterenként 1-2 hét; nyáron 7 hét). Ebben nagy szabadságot kaptunk új területek kipróbálására is, ugyanakkor érdemes volt az erősségeink ill. a munkahelyi kilátások fényében tervezni. Számos alkalmunk nyílt a tanultak alkalmazására: a hétköznapi életben és gyülekezeti/missziói környezetben próbáltuk bontogatni szárnyainkat, a tananyagot ütköztettük, kiértékeltük, közben új dolgokra lettünk figyelmesek - amelyeket aztán szintén beépítettük a kompetenciáink közé.
Összességében tehát nagyon tetszett a széles horizont és az interkulturális nyitottság, ami az egész intézményt jellemzi. Nem egyfajta irányt erőltetnek, hanem inkább felelős gondolkodásra ösztönöznek. Biztos vagyok benne, hogy a kint töltött idő nagy hasznunkra válik személyes és családi életünkben, gyülekezeti ill. missziós tevékenységeinkben egyaránt. Nagy örömmel és lelkesedéssel készülünk a dömösi Biblia Centrum munkatársaként dolgozni.